Powered by Blogger.
Share

Lagenda Berulang: Singapura diLanggar Todak 2013

7.6.13

Todak Singapura
Rangka ikan todak di Museum of National History, Washington, D.C. Habis tinggal rangka dibarbecue oleh orang Singapura lama.
Halnya sebuah citer di zaman dulu-dulu, ketika pulau Singapura masih dibawah raja Melayu (sekarang raja itu China), telah diserang dengan ikan todak yang sungguh banyak ekornya sehingga ramai penduduknya yang tinggal atau berjalan-jalan atau berlari-lari anak di tepi pantai mati dek dirodok ikan-ikan todak ini.

Raja ketika itu yang bangsanya Melayu (sekarang raja itu China), gundah gulana. Sedih pun iya, pikiran buntu pun iya. Pikir punya pikir, atau mungkin dari buah pikiran penasihat-penasihat (sekarang: punasihat-punasihat) yang juga pikir punya pikir, Raja pun memerintahkan rakyatnya berkubukan betis di pinggir pantai. Apa? Betis? Ya, betis rakyat dijadikan umpan. Tidak pasti, samaada betis askar, atau rakyat sukarela. Habislah ramai betis-betis rakyat dirodok Todak dan berlumuranlah darah dengan banyaknya di pinggir pantai lalu dicuci dengan belaian ombak seperti saputangan menyapukan air-mata di permukaan pipi pantai.

Setelah ramai nyawa terkorban, kemaraan  dan kegilaan Todak tidak reda-reda juga, seperti mereka mahukan sesuatu dan belum dapat lagi - mungkin kuasa mutlak atau jabatan Perdana Menteri. Pendek kata, mereka tak putus-putus dahagakan darah.

Memang dalam musibahlah selalu datang rahmat. Muncul seorang anak kecil berumur tujuh tahun bernama Hang Nadim yang otak logiknya melebihi raja dan punasihat-punasihat raja yang walaupun dah dewasa dan matang, tak tau pulak mana letaknya minda mereka. Mungkin di lutut.

Hang Nadim tanpa segan-silu menghadap Raja dan mencadangkan daripada betis-betis gebu yang habis hancur dirobek Todak, kan lebih baik kalau pantai dikubukan batang pisang? Batang pisang? Ya, batang pisang. Biarkan jongor mereka terlekat di batang pisang. Todak terperangkap, bolehlah rakyat Singapura menyiang mereka, buat kenduri dan barbecue di tepi pantai. Tiada nyawa terkorban, dan rakyat pun kenyang berbulan-bulan. Todak tak sedar diri, ada domain sendiri pergilah cari makan kat sana, ni kacau tanah daratan orang. Nah amek kau batang pisang.

Raja pun tersipu-sipu, idea punya simple pun tak boleh pikir sendiri, tapi kerana dia masih ada sifat merendah diri, dicedok juga idea si budak kecik Hang Nadim yang akhirnya berjaya menyelamatkan negeri Singapura.

Pendekkan citer, penasihat-penasihat (sekarang punasihat-punasihat) pulak yang cemburu dan mula menghasut Raja. Kalau budak mentah tujuh tahun boleh ajar raja dan menteri-menteri season cara memerintah, apa kan jadi 10, 20, 30 tahun dari sekarang? Habis pangkat menteri dikebasnya, habis tahta raja dirampasnya. Raja yang merendah diri tadi pun berubah menjadi firaun. Manusia yang berbakti kepada negeri dan rakyat (dan raja kerana save-facekan dia dengan batang pisang) dijatuhkan hukuman lemas sampai mati, diikat dan dibuang ke laut hidup-hidup. Tak taulah jka todak-todak ada menunggu di bawah. Hanya Hang Nadim yang tahu.

Soalan cepumas dari Lagenda Singapura dilanggar Todak yang berulang ni:

Kalau dulu batang pisang, sekarang apa?

0 comments:

Post a Comment

Share

Warga Singa

My photo
Singa dan Harimau akan mengaum semula... bersama... dalam hutan belantara Nusantara dalam satu kekalifahan Islam yang pasti akan datang... walau apa pun musuh-musuh mereka merancang, Allah yang menentukan.

FOLLOW

PAPARAN

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP